’Eternal Sundown’: Copenhagen Marriott Hotel bakker op om byens første lysfestival med spektakulær installation på ‘Bølgen’

Pressemeddelelse 1. februar 2018

Copenhagen Marriott Hotel byder byens borgere og hotellets gæster velkommen til årets nye store lysfestival - Copenhagen Light Festival - når lysene tændes i det spektakulære lysværk 'Eternal Sundown' af danske Mads Vegas på Kalvebod Brygges skulpturelle bro 'Bølgen'.

Lysværket 'Eternal Sundown' v. Mads Vegas for Copenhagen Marriott Hotel. Fotograf: Mathias Peter Christian v/ Kongshaug Productions

Lige foran byens 5-stjernede hotel, på den skulpturelle bro 'Bølgen', kan alle Københavnere og gæster af huset i hele februar måned opleve mørkets timer i et helt nyt lys. Det sker nemlig, når Copenhagen Marriott Hotel aktivt deltager i det københavnske kulturliv med et bestilt lysværk - Eternal Sundown - af den danske lyskunstner Mads Vegas i forbindelse med Copenhagen Light Festival.

Den omfangsrige lysinstallation, der symboliserer en solnedgang, lyser den sorte himmel op i nuancer af violet, rød, orange, gul og blå fra cirka 100 lysstofrør, som er monteret på både 'Bølgen', bolværket og hotellets fortov og terrasse. En kraftig natriumlampe under broen er lysbevægelsens centrum og sol, og det unikke værk binder hotellet, Bølgen og havnen sammen i et blødt og smukt lys.

Morten Jensen, Koncernmarketingdirektør i BC Hospitality Group som ejer Copenhagen Marriott, glæder sig til lysfestivalen og forklarer om hotellets motiv for at deltage:

"Som en markant spiller på den københavnske hotelscene vil vi gerne være med til at åbne byrummet op for både de lokale borgere og vore gæster fra ind- og udland. Initiativer såsom lysfestivalen er afgørende for 'genopdagelsen' af havnefronten på indre by siden, hvilket har optaget hotellet lige siden det åbnede på Kalvebod Brygge tilbage i 2001."

"Vi vil gerne gøre københavnerne opmærksom på, at det faktisk ikke behøver at koste noget at 'kigge ind' hos os, 5-stjernet eller ej, og opleve den fantastiske udsigt og internationale stemning, som vi kan byde på året rundt. Derfor er lysfestivalen helt sikkert ikke det sidste kulturelle indslag fra vores side - vi er først lige begyndt,' tilføjer Morten Jensen.

I forhold til selve lysværket, var eneste krav fra hotellets side, at det skulle inkorporere stedets uovertrufne beliggenhed ved vandet, og resultatet blev et spændende lysværk ved lyskunstner Mads Vegas, der spiller på kontrasten mellem lys/mørke og skaber en stærkere forbindelse mellem de to.

Tanken bag værket er, at i den mørke Skandinaviske vinter, kan sol, varme og lys føles langt borte, men lysinstallationens fantastiske farvespektrum skal minde os om, at solen aldrig forsvinder helt og snart igen vil vise sig. De varme nuancer tager os samtidig til nye himmelstrøg, og lysværkets helt særlige placering ved hotellet på havnefronten, skaber et glimtende genskær i kanalen, som bør ses og opleves 'live' på Bryggen.

Eternal Sundown kan opleves fra Copenhagen Marriott Hotel på Kalvebod Brygge, Islands Brygge, Bryggebroen og Langebro under hele lysfestivalen i perioden 2. februar til 2. marts 2018.

● ● ●

Kort om 'Eternal Sundown'

• 'Eternal Sundown' er ét ud af de ca. 30 lysværker, der er placeret rundt omkring i indre København. Tag på tur under lysfestivalen til fods eller med særlige kanalrundfartsture og nyd 'Eternal Sundown' foran Copenhagen Marriott - guiden finder du her
  • Book dig ind på den guidede tur, der starter med 'Eternal Sundown' lørdag den 3. februar kl. 19:00 her og start aftenen med varm kakao i hotellets smukke lobby kl.18:30