Responsible Hospitality Day 2018: Ung Bæredygtighedskonference opnår stor opbakning i hotel- og restaurationsmiljøet i blot dets 2. leveår

Pressemeddelelse 31. august 2018

Hotel- og kongresudbyderen BC Hospitality Group gav i denne uge igen et velment 'puf' til dialogen omkring udvikling og implementering af bæredygtige løsninger i den danske hospitality branche. Det skete med 2. udgave af den prisbelønnede non-profit konference Responsible Hospitality Day 2018 - hosted by BC Hospitality Group. Initiativet tiltrak i år endnu flere engagerede aktører, deriblandt en række konkurrerende venue- og hoteludbydere - og det er rigtigt gode takter, siger Allan L. Agerholm, der er administrerende direktør for BC Hospitality Group og en af branchens helt store ildsjæle på bæredygtighedsområdet.

Bæredygtighed er noget man er sammen om. Dét blev bekræftet på Responsible Hospitality Day 2018, hvor godt 100 engagerede aktører mødtes for at diskutere, viden dele og netværke om emnet på et af Europas mest bæredygtige hoteller, Crowne Plaza Copenhagen Towers i Ørestad. Om dagen siger Allan L. Agerholm:

"Den danske hospitality branche er på en vigtig fælles rejse, hvor den fortløbende skal lære at prioritere og finde på kollektive løsninger på bæredygtighedsområdet. Vi hejste allerede sidste år flaget og skød debatten i gang med etableringen af Responsible Hospitality Day, og det glæder os meget, at konferencen allerede i dets 2. leveår har opnået rigtig stor anerkendelse blandt mange nøgleinteressenter og aktører og nu anses som et centralt forum for diskussion og videndeling af bæredygtige løsninger i hospitality branchen. "

"I år valgte vi at fokusere på områderne 'ansvarligt forbrug & produktion' og 'partnerskaber for handling' og anvendte dermed atter FNs 17 Verdensmål som et operationelt 'bagtæppe' for konferencen. Heldigvis anerkender og forstår flere og flere aktører vigtigheden af at udvikle innovative og rentable bæredygtige løsninger, for Responsbile Hospitality er altså ikke blot en døgnflue, men tværtimod et højaktuelt og uopsætteligt emne for os alle, " tilføjer Allan Agerholm.

Bæredygtighed er en fællesopgave

Anført af Tania Ellis, en af Skandinaviens førende social business-eksperter, forfatter og international trendspotter, kastede dette års deltagere på Responsible Hospitality Day 2018 sig ud i oplæg, workshops og en spændende paneldiskussion om bæredygtighedstiltag og trends i både hotel- og turismeindustrien. Iblandt dette års foredragsholderne var fremtidsforsker Birthe Linddal samt repræsentanter fra bl.a. Northside, e-Smiley, Refarmed og mange andre. Alt sammen blev krydret med en god portion networking og mulighed for at udforske et 'lab-område' med nye bæredygtighedstiltag ved fire entreprenante og relevante virksomheder; Von Plast, PlantJammer, Glean og Coffee Bueno.

Resultatet blev en dag i bæredygtighedens tegn med masser af engagement, videndeling og perspektivering og med bud på både konkrete og innovative løsninger til gavn for alle.

Om Responsible Hospitality Day

Responsible Hospitality Day er baseret på en ambition om at gøre bæredygtighed til en endnu større prioritet i en hotel- og turismeindustrien.

Visionen er at skabe et fælles rum, hvor den danske hotel-, turisme- og restaurationsbranche kan dele tanker, ideer og viden, der kan drive bæredygtige processer i branchen videre.

Responsbile Hospitality konferencen er gratis og for alle, men henvender sig primært til personer, der dagligt beskæftiger sig professionelt med CSR og bæredygtighed i og uden for hospitality industrien. Tanken er at Responsible Hospitality Day - hosted by BC Hospitality Group forbliver en årligt tilbagevendende begivenhed.

Vidste du i øvrigt at...

• Responsible Hospitality Day initiativet i maj 2018 blev belønnet med Danish Events & Meetings Awards' Non-Profit Award 2018' - læs mere om prisen her
  • BC Hospitality Group ligeledes modtog Københavns Erhvervspris 2018 i kategorien 'Miljøansvar, CSR og socialøkonomiske virksomheder' - læs mere om anerkendelsen her
  • Mere information om de mange gode tanker, initiativer og koncernens 360° tilgang til bæredygtighed er at finde på sitet responsiblehospitality.dk og i rapporten 'Responsible Hospitality Report 2017'