Responsible Hospitality Day 2017: Bæredygtige løsninger er et kollektivt ansvar i branchen - og ikke en døgnflue

Pressemeddelelse 31. august 2017

BC Hospitality Group igangsatte i denne uge debatten om bæredygtige løsninger i den danske hospitality branche. Det skete med lanceringen af den ny konference Responsible Hospitality Day 2017 - hosted by BC Hospitality Group. Initiativet, der var gratis og for alle i branchen, fik en flot modtagelse med 75 engagerede brancheaktører, men venues og hoteller var der langt imellem.

Responsible Hospitality Day 2017 hosted by BC Hospitality Group

Stort engagement og masser af gode initiativer på Responsible Hospitality Day 2017 arrangeret af BC Hospitality Group

Allan L. Agerholm, administrerende direktør hos BC Hospitality Group, der bl.a. ejer AC Hotel Bella Sky Copenhagen, Copenhagen Marriott, Crowne Plaza Copenhagen Towers og konference- og kongrescentrene Comwell Conference Center Copenhagen og Bella Center Copenhagen, siger:

"Bæredygtighed er noget man er sammen om. Vi har nu taget et første skridt på en vigtig fælles rejse i den danske hospitality branche, hvor vi skal blive bedre til at prioritere og finde kollektive løsninger på området. Nu er vi løbet med stafetten og ansvaret og er i gang, og Responsible Hospitality Day har fået en fantastisk flot start med opbakning fra mange nøgleinteressenter og aktører. Dagen viste med al tydelighed at flere og flere anerkender vigtigheden af at udvikle innovative og rentable bæredygtige løsninger, men vi havde gerne set langt flere konkurrerende venue- og hoteludbydere blandt deltagerne. Vi håber, at de vil tage sig tid til at deltage i den række af mindre seminarer og workshops om emnet, som vi planlægger at være værter for i løbet af det kommende år, indtil Responsbile Hospitality Day banker på igen i 2018."

"Hos os er Responsbile Hospitality bestemt ikke en døgnflue, men et strategisk kerneområde. Det er et højaktuelt og presserende emne for os alle, og hvilken bedre anledning til at tilskynde til fornyet fokus, øget samarbejde og videndeling omkring emnet end FNs erklærede International Year of Sustainable Tourism for Development i 2017. FNs 17 Sustainable Development Goals var da også 'bagtæppe' for alle diskussionerne på dagen, og der er nok at tage fat på, " slutter Allan Agerholm.

Fælles rum til udveksling af bæredygtige ideer

Det dugfriske initiativ er baseret på en ambition om at gøre bæredygtighed til en endnu større prioritet i en hotel- og turismeindustri, der verden over ofte er medskyldige i ekstra forurening og overforbrug af naturressourcer.

Visionen med Responsible Hospitality Day er at skabe et fælles rum, hvor den danske hotel-, turisme- og restaurationsbranche kan dele tanker, ideer og viden, der kan drive bæredygtige processer i branchen videre.

Gennem oplæg, debatter og workshop introducerede dette års Responsible Hospitality Day derfor deltagerne til best-practice cases inden for bæredygtighed i både hotel- og turismeindustrien og andre brancher, og det blev til præsentationer og diskussioner med bl.a. Unilever Food Solutions, Novo Nordisk, Kontra Kaffe, Horesta, Dansk Miljømærkning og BC Hospitality Group om bl.a. egne bæredygtige tiltag.

Deltagerne skulle involvere sig aktivt på tre workshops, der denne gang fokuserede på temaerne Arbejdsplads, Forbrug og Marked. Resultatet blev en dag i bæredygtighedens tegn, der summede af engagement alt imens den bød på ny viden, nye ideer og nye perspektiver med bud på både konkrete og innovative løsninger til gavn for alle.

Konferencen, der var gratis, henvendte sig primært til personer, som dagligt beskæftiger sig professionelt med CSR og bæredygtighed i og uden for hospitality industrien. Tanken er, at Responsible Hospitality Day - hosted by BC Hospitality Group bliver en årligt tilbagevendende begivenhed.

Vidste du i øvrigt at...

• Vi har samlet nogle af de mange gode tanker, ideer og videndeling om bæredygtige løsninger v. bl.a. Hotel- & Restaurantskolen, Cofoco Restauranter, Treatbox på Responsible Hospitality Day 2017 på video lige her
  • Restaurant BARK (på Crowne Plaza Copenhagen Towers) har indgået et helt nyt samarbejde med Treatbox om madspild - læs pressemeddelelsen lige her
  • BC Hospitality Group har lanceret en ny Responsible Hospitality inspirations- og labside, der fortæller meget mere om vores egen 360° tilgang til bæredygtighed www.responsiblehospitality.dk