Bogforums Debutantpris 2017 går til Tine Høeg

Pressemeddelelse 10. november 2017

Blandt 49 indstillede debutanter blev det 31-årige Tine Høeg, der løb med Bogforums Debutantpris 2017 for bogen Nye rejsende.

Det er 25. gang, at Bogforums Debutantpris uddeles, og vanen tro blev vinderen offentliggjort ved Bogforums åbning fredag formiddag. Ud over æren modtager vinderen 50.000 kr.

Juryens skriver i sin motivation:

"Tolvte gang jeg ser dig nøgen/ kommer du i min mund/ og tager hen for at se/Evy gå Lucia." Tine Høegs Nye Rejsende er en fintregistrerende fortælling om en kvinde, der mærker begæret og en uforløst kærlighed. En fortælling om at være den voksne med et rigtigt voksent gymnasielærerjob, selvom det føles, som om man bare lader som om. En fortælling om at være i bevægelse, at være på vej, at befinde sig i en slags mellemtilstand. I det hele taget mestrer Tine Høeg forskydningens kunst. Nye rejsende lader sig ikke helt genrerubricere, men er skrevet frem som en ubesværet bevægelse mellem prosatekst og lyrik. Også kapitlerne eller tekststykkerne bevæger sig fra en situation til en anden uden tydeligt at markere overgangene; det samme gælder for beskrivelser, der glider umærkeligt ubesværet over i dialog. Bogens mange forskydningsniveauer understreger en tematisk eksistentiel desorientering, men demonstrerer på en og samme tid, hvor elegant litteratur kan skrives, ja, faktisk, hvor sikker man kan føle sig som læser, når man er i hænderne på en begavet stilist.

Tine Høeg har et humoristisk og præcist blik for detaljen: "tynde ben store sneakers" - så enkelt kan en gymnasieelev beskrives. Selvom bogen indeholder smertelig alvor, er Nye rejsende præget af et sprogligt og humoristisk overskud. Den er på en gang raffineret koncentreret og generøst sprudlende. Det er ikke en bog, eller forfatter, man bliver færdig med lige med det samme.

Tine Høegs Nye rejsende udkom 27. januar 2017 på forlaget Rosinante.

Ud over Tine Høeg var følgende fire forfattere shortlistet:

LIV NIMAND DUVÅ - VI ER VEL HELTE

Forlaget Kronstork

JOHANNE KIRSTINE FALL - DER ER ALTID NOGEN AT BEFRI

Forlaget Gladiator

THOMAS KORSGAARD - HVIS DER SKULLE KOMME ET MENNESKE FORBI

Lindhardt & Ringhof

KAREN STRANDBYGAARD - SE IKKE VÆK

People's Press

Bogforum 2017 - program:
Se hele programmet for Bogforum 2017 her

Presseakkreditering:
Pressen kan akkreditere sig til Bogforum her

Bogforum i Bella Center Copenhagen - læser i.jpg
Bogforum i Bella Center Copenhagen - læser ii.jpg
Bogforum i Bella Center Copenhagen - læsere.jpg
Bogforum 2017 plakat.jpg

Udstillingsleder Andreas Nordkild Poulsen, anpo@bchg.dk, tlf. 50 60 44 88.

Juryformand Gro Frank Rasmussen, gfr65@helsbib.dk, tlf. 25 31 36 58

BogForum